3 klíče pro radostné hodiny klavíru s dětmi

Mým velkým přáním je, aby výuka hry na klavír probíhala v přátelské, vzájemně podporující a motivující atmosféře mezi učitelem a žáčkem.

Já se o to velmi snažím se svými žáčky. Vidím nejen pokroky žáčků, ale i jejich radost z hraní na klavír a z hudby.

To je něco, co bych přála zažívat každému pedagogovi i žáčkům a jejich rodičům.

Hraní na klavír je neskutečně komplexní a složitá záležitost, a malý pianista se toho hned od začátku musí naučit hrozně moc najednou.

Proto se snažím svým žáčkům všemožně hraní na klavír usnadnit a vymýšlet různé hry a příběhy, aby si děti u klavíru především hrály a skrze hru se efektivně učily.

Podle mých zkušeností je důležité od začátku používat tyto TŘI KLÍČE, které odemykají cestu radostným hodinám klavíru:

KLÍČ 1: Vzbuzení nadšení a zájmu dětí o hru na klavír

Od první chvíle, kdy náš nový žáček vstoupí k nám do třídy, se ho musíme snažit nadchnout a zaujmout pro hru na klavír.

Pro dítě by měla první hodina klavíru být takové WOW, jako když Harry Potter poprvé přijel do Bradavic.

Měli bychom dítěti představit klavír jako nový magický svět plný barev, zvuků, příběhů a nekonečných možností, a nadchnout ho způsobem, jakým budeme tento svět společně objevovat.

S malými dětmi je nesmírně důležité se u klavíru „neučit“, ale hrát si.

Hrajte (si) na klavír

Hra je pro děti nejpřirozenější způsob komunikace s okolním světem.

  • Skrze hru poznávají děti svět okolo sebe a získávají nové zkušenosti a podněty.
  • Ve hře jsou také ve své nejvyšší emoci, protože hra je baví. Pokud nás něco baví, budeme to dělat rádi a budeme chtít tu činnost znovu a znovu opakovat.
  • Když si děti hrají, daleko déle udrží pozornost, a tím se strašně moc zvyšuje efektivita učení. A geniální na tom je to, že děti nemají pocit, že se učí.
  • Hra by měla protkávat všechny první dny, týdny a měsíce s malým žáčkem na hodinách klavíru.

KLÍČ 2: Aktivní spolupráce s rodiči

Aktivní spolupráce s rodiči je pro dobrý začátek hodin klavíru něco jako základní stavební kámen, ze kterého časem vyroste katedrála.

Děti následují vzory, které vidí okolo sebe, a největšími vzory jsou pro ně jejich vlastní rodiče.

Pokud dítě vidí, že rodič je nadšený z hodin klavíru, fyzicky je tam s dítětem a spolupracuje s paní učitelkou, bude cítit další potvrzení toho, že hraní na klavír je dobré. 🙂

Zapojte rodiče do hodin

S dětmi, které se začínají učit hrát na klavír, by měli být na hodině společně i maminka nebo tatínek.

   Já moc motivuji a podporuji rodiče hned na první hodině,

  • aby byli ve třídě s námi, a aby se do výuky aktivně zapojili,
  • aby si pořídili vlastní notýsek, kam si budou moct cokoli během hodiny pro sebe zapsat,
  • aby si kdykoli natočili na mobil, jak hraju, třeba když se učíme novou skladbu, a měli tak doma možnost si vše poslechnout. Myslím si, že když v dnešní době máme ty smartphony, že by bylo opravdu škoda je nevyužít k něčemu takovému…:-)

Domácí příprava navazuje na hodiny klavíru

My učitelé žáčka vidíme pouze jednou týdně na hodině na 45 minut, což je samozřejmě velmi málo. Proto je velmi důležité, aby domácí příprava navazovala co nejlépe na to, co se učíme v hodinách.

Díky správnému cvičení doma se klavírní návyky postupně ukládají dětem do podvědomí a tam se zabydlují. Proto je důležité, aby doma děti cvičily správně, i když my učitelé tam s nimi nejsme.

Doma jsou s dětmi rodiče, takže i proto je skvělé je zapojit do výuky, aby mohli doma dětem se cvičením trochu poradit. 🙂

KLÍČ 3: Budování vztahu a důvěry mezi učitelem a žákem

Od prvních hodin klavíru je nutné, aby učitel pracoval na budování vztahu mezi ním a žáčkem. Vztahu, který je založen na vzájemné důvěře a sdílení radostí i starostí, které nás na společné klavírní cestě provázejí.

Já si představuji hodiny klavíru jako loď na moři, a nás ostatní na té lodi vidím takto:

  • Já jako učitelka jsem za kormidlem, a mířím do správného přístavu, protože vím, co je potřeba se naučit, jak, za jak dlouho, jak krásně tvořit tón apod.
  • Žáček zvědavě objevuje všechny zákoutí a tajemství lodě a hraje si na ní.
  • No a pokud je s námi na palubě i maminka nebo tatínek, tak se dívají, kudy plujeme, aby mohli doma svém drobečkovi doma pomoct plout podobným směrem. 🙂

Pokud vyvstane na hodině nějaká obtížná situace, učitel by neměl předat kormidlo žáčkovi a říct: „Už jsem ti to vysvětlovat pětkrát a ty to stále nechápeš, asi budeš muset doma víc cvičit“. To je něco, co vzájemnou důvěru dokáže úplně zbořit.

Když do lodi teče, jde ke dnu celá.

Pokud uděláme díru do lodi tam, kde je náš žáček, potopí se logicky celá loď najednou, i s námi. A to by se nemělo stávat.

Musíme dát dětem najevo, že když jim něco nejde, jsme tam pro ně proto, abychom jim s tím pomohli. Jedině tak s námi budou děti s radostí překonávat výzvy při hraní na klavír a učit se nové věci.


Hodiny klavíru, do kterých zapojíme všechny tři klíče, mají úplně jiný rozměr. Všichni, kdo se na hodině klavíru totiž podílejí – učitel, žáček i rodič – budou spokojení a nadšení.

A zaručuji vám, že budete mít nejen krásnou atmosféru na hodinách, ale vaši žáčci budou také velmi dobře a krásně hrát.

Tip pro vás: Líbil se vám tento článek a hraní na klavír vás zajímá? 🙂 Ráda vám budu emailem pravidelně posílat klavírní inspiraci z mého webu.

Chci od Evy dostávat emaily!

S láskou E.

 

Komentáře
Eva Lorenc