Při hraní na klavír zapojujeme z našich pěti smyslů náš hmat, sluch a zrak. A právě náš zrak často přejímá největší vedení, a spoléháme na to, že všechno „ukoukáme“, že očima povedeme naše prsty po klaviatuře a vše se nám povede. Zrak je bezpochyby při hraní na klavír nesmírně důležitý, ALE… naším hlavním nástrojem je přesto sluch a hmat. Někdy je proto dobré oči zavřít a cvičit pouze po sluchu a po hmatu.
Raději posloucháte? Pusťte si článek jako podcast Procházka světem klavíru!
Raději čtete? Článek na vás čeká tady:
Pojďme se podívat na situace, kdy je dobré cvičit na klavír se zavřenýma očima.
Cvičení se zavřenýma očima pro začátečníky
Se zavřenýma očima mohou cvičit začátečníci, ať už děti či dospělí, i když ještě třeba neumí číst noty.
Pokud jste začátečník, nebo máte někoho takového doma, udělejte si se mnou toto cvičení. Při seznamování s klaviaturou a s jednotlivými tóny, je potřeba propojit si klávesy na klavíru s jejich jménem a s tím, jak znějí.
Položte na klavír všech pět prstů tak, aby palec pravé ruky byl na tónu C a ostatní prsty na sousedních bílých klávesách D, E, F, G. Levou ruku položte na stejné klávesy, takže na C bude malíček a sousední prsty na sousedních bílých klávesách až do G. To bývá ta první poloha, na které začátečníci hrají první písničky a skladbičky.
Teď zavřete oči.
Trik je v tom vědět, pod kterým prstem máte kterou klávesu. Může vám někdo pomoci a zkoušet vás, nebo můžete zkoušet i sami sebe. Řekněte nahlas: Zahraj C, a oběma rukama musíte zahrát na klavíru C. V pravé ruce se v tuto chvíli nachází pod palcem, v levé pod malíčkem. Řekněte další tón: Zahraj F. Pod kterými prsty máte nyní tón F? Kde je D? Jak zahrajete E? Podaří se vám poslepu pouze kontrolou vašeho sluchu a pomocí vnitřní představy klaviatury najít, pod kterými prstíky máte které klávesy?
Až budete skvěle umět poznat tóny C, D, E, F, G, posuňte si ruce na klavíru jinam. Jako první tón zvolte třeba tón G, a rozložte prsty obou rukou na sousední klávesy G, A, H, C, D a provádějte toto cvičení, dokud nebudete mít stoprocentní sluchovou kontrolu, jak který tón zní a pod kterým prstem ho zrovna máte.
Pokud ze začátku nezvládnete toto cvičení dělat oběma rukama najednou, začněte nejprve jednou rukou, a to tou, kterou máte hlavní, takže leváci začnou pouze levou rukou, praváci pravou.
Cvičení stupnic poslepu
Proč je dobré cvičit poslepu stupnice? Při hraní stupnic děti většinou nejvíce spoléhají na to, že „ukoukají“, kde všude se mají hrát černé klávesy. Stupnice C dur většinou nikomu problémy nedělá, ale jak se začnou přidávat křížky nebo nedejbože béčka, začne se to plést a motat.
Základem je umět si představit klaviaturu v duchu. Zavřete oči a představte si klaviaturu. Najděte si v duchu, kde jsou černé klávesy, vnímejte, jak se střídají vždy dvě a tři černé. Pojmenujte si v duchu se zavřenýma očima všechny klávesy.
Při hraní stupnic se zavřenýma očima si odvíjejte tvar klaviatury ve svém vnitřním zraku, a po hmatu hledejte černé klávesy. Hrajte napřed každou rukou zvlášť a až vám to půjde, spojte ruce dohromady. Kontrolujte svým sluchem, zda hrajete ve stupnici správné tóny. Hrajte v pomalém tempu. Zkoušejte takto nacvičit durové i mollové stupnice. Pokud uděláte chybu, otevřete oči a „vyfoťte“ si znovu očima klaviaturu, oči zavřete a zkoušejte to znova.
Já cvičím stupnice s dětmi poslepu velmi často. Je to taková zábavná hra, zpestření, děti se na to těší a baví je to zkoušet. Při hraní poslepu se dětem upevňuje hmatově tvar klaviatury, pocítí, že se mohou spolehnout na svoje prsty a nemusí vše stále sledovat očima. Naučí se hrát po hmatu a po sluchu.
Hra stupnic poslepu je vynikající přípravou na skutečné skladby, kde se často dostáváme do situace, kdy si musíme vybrat, na kterou ruku se budeme dívat, protože mnohdy se nedají usledovat obě najednou.
Cvičení poslepu ve skladbách
Při hraní skladeb se často dostáváme do situace, kdy si musíme vybrat, na kterou ruku se budeme dívat, a kterou budeme muset zvládnout zahrát pouze po hmatu a spolehnout se na svoje prsty, že nám to dovolí a zahrají to správně.
Nejčastěji tato volba připadá na místa, kdy má jedna ruka nějaký skok. Základním pravidlem je, že vše, kam dosáhneme pouze rozpětím naší vlastní ruky, není skok. Mnoho žáků často skáče i na oktávu, když ji přitom velmi snadno dosáhnou rozpětím ruky.
Já učím, že co je v rozsahu do oktávy, není skok. U malých dětí, které ještě nevezmou oktávu, máme toto rozpětí samozřejmě menší, někde je to třeba jen sexta, jindy septima.
Když máte ve skladbě místo, kde jedna ruka musí skočit někam, kam nedosáhnete, a druhá ruka hraje tóny tam, kam dosáhnete, je potřeba se dívat na ruku, která skáče, jinak se netrefíte. Ruka, na kterou se nedíváte, v tu chvíli spoléhá pouze na hmat a na vaši sluchovou kontrolu. Proto toto místo cvičte rukou, na kterou se při hraní nestihnete podívat, vždy poslepu, a to velmi vědomě.
Může vás překvapit, co všechno vaše prsty dokážou zahrát, aniž byste se na ně při tom dívali!
Na toto rozdělení pozornosti, kam se budete dívat a kam ne, můžete narazit i v mnoha dalších případech, nejen u skoků. Může to třeba být nějaká těžká pasáž v jedné ruce, na kterou se musíte dívat, a druhá ruka u toho hraje doprovod, který si nacvičíte bez dívaní po hmatu.
Až budete skladbu hrát na hodině klavíru, nebo třeba na koncertě, dejte si vědomě pozor na to, abyste se vždy dívali na tu ruku, na kterou jste zvyklí a tu, kterou jste cvičili poslepu, hráli poslepu pořád. Pokud byste se totiž podívali obráceně, může se vám stát, že nebudete najednou vůbec vědět, co tam máte zahrát, protože nejste zvyklí se na tuto ruku v tuto chvíli dívat.
Chytré rozdělení pozornosti, na kterou ruku se budete dívat a na kterou ne, vám pomůže hrát skladby mnohem plynuleji. Dokážete se spolehnout na svůj hmat a sluch, aniž byste museli vše sledovat i očima, a to je u hraní na klavír velmi důležité. Rozdělte si pozornost a nesnažte se usledovat všechno.
Tip pro vás: Líbil se vám tento článek a hraní na klavír vás zajímá? 🙂 Ráda vám budu emailem pravidelně posílat klavírní inspiraci z mého webu.
Mám radost, že se chcete přihlásit k odběru mých emailů!
Ráda vám je budu posílat. Stačí vyplnit formulář níže a už vás nic nebude dělit od dostávání mých emailů, v nichž načerpáte cenné rady pro vaše hraní na klavír! 🙂
Po vyplnění emailové adresy vám budu pravidelně posílat tipy ke cvičení na klavír, články, videa a informace o mých produktech, abyste pro své hraní na klavír mohli načerpat maximum inspirace a rad. Pokud by vás to přestalo bavit, můžete se z odběru mých emailů kdykoli zase jednoduše odhlásit. Vaše kontaktní údaje budu (Eva Lorenc, IČ: 03399893) opečovávat podle pravidel ochrany osobních údajů>>.
Cvičíte na klavír poslepu, nebo o tom slyšíte poprvé? Co cvičíte poslepu vy? Napište mi to! 🙂
- Můj rok 2023 - 2.1.2024
- Fiktivní rozhovor: Wolfgang Amadeus Mozart očima Nannerl - 22.7.2023
- 9 nejkrásnějších klavírních filmových melodií - 4.7.2023