Klavírní doprovody lidových písní

V tomto článku a především ve videu si budeme ukazovat, jak si samostatně jednoduše zharmonizovat písničku, pokud znáte jenom melodii, ale nemáte zapsané žádné akordy v doprovodu.

Budeme pracovat s pojmy jako je kadence a základní harmonické funkce – tónika, subdominanta a dominanta / dominantní septakord. Pokud ještě nejste v této terminologii zběhlí, doporučuji vám začít tímto článkem na mém webu, kde se tím zabývám. Pokud ještě na klavír hrát neumíte a rádi byste se to naučili, abyste si mohli zahrát písničky, nebo třeba vánoční koledy na klavír, doporučuji vám kouknout také na můj online kurz hry na klavír pro dospělé začátečníky. 🙂

Pusťte si video:

Ve videu si ukazujeme proces harmonizace písničky na lidové písni Kočka leze dírou. Písničku máte zapsanou níže v notách. 🙂

Písničku hrajeme v C dur. Základní harmonickou kadenci tedy tvoří tyto akordy:

  • C dur – tónika
  • F dur – subdominanta
  • G dur – dominanta nebo G7 – dominantní septakord

Pro zjednodušení hry můžeme v doprovodech používat tzv. přísných harmonických spojů. To znamená, že nebudeme všechny akordy hrát v základním tvaru. V základním tvaru ponecháme pouze tóniku – akord C dur (c-e-g), ostatní harmonické funkce budeme hrát v obratech tak, že vždy společný tón ponecháme na místě a ostatní tóny přesuneme nejbližší cestou na požadovaný obrat akordu. Jak na to vidíte níže na obrázku, podrobně se tomu věnuji například ve zmíněném článku nebo v online kurzu pro začátečníky.

Krok 1 – Harmonizujeme všechny tóny melodie

Prvním krokem je zharmonizovat si každý tón písničky. Je to nejlepší trénink, který vás naučí vybírat vhodný doprovodný akord k melodickým tónům. Při rozhodování, který akord bude vhodný se držte těchto pravidel:

1. Vybírejte vždy takový akord, který obsahuje tón, který zní právě v melodii písně.

Příklad z naší písničky: V melodii zní tón f. Tón f je součástí akordu F dur, tedy subdomintanty. V doprovodu tedy použijeme akord F dur.

2. Pokud je melodický tón součástí více akordů, vyberte ten akord, který zní lépe, nebo který podle sluchu víte, že tam prostě „patří“ – následujte své hudební cítění.

Příklad z naší písničky: Ve 2. taktu je v melodii tón g. Tón g může být součástí akordu C dur – tóniky, nebo akordu G dur / G7 – dominanty. Zahrajeme si obě varianty a vybereme tu, která více vyhovuje. V případě této písničky je to akord C dur, a zvolili jsme ho proto, že jsme na tento doprovod sluchově zvyklí (písničku známe z dětství, naše tonální cítění je zde tedy hluboce zakotvené).

Příklad 2: Ve 4. taktu písničky je v melodii tón f, který je součástí buď akordu F dur – subdominanty, nebo akordu G7 – dominantního septakordu. Pokud si zde zahrajete obě varianty, zjistíte, že se hodí oba akordy, oba znějí dobře. V takovém případě si můžete vybrat ten akord, který se vám líbí více.

Harmonizace celé písničky pomocí základní harmonické kadence tedy vypadá následovně:

Krok 2 – Harmonizujeme pouze hlavní doby

V první fázi hledání správných akordů v doprovodu písně jsme harmonizovali každý melodický tón. V praxi by se nám ale takhle písnička hrála docela špatně, protože bychom v doprovodu museli neustále střídat akordy – a to se nedělá. První fáze harmonizace slouží tedy spíše k vašemu nácviku a k určení správných akordů.

Dále budeme postupovat tak, že si všimneme, v jakém je písnička taktu a kde jsou tím pádem přízvučné doby. V našem příkladu jsme ve 4/4 taktu, což znamená, že hlavní přízvuk je na 1. době (tzv. těžká doba) a další přízvuk na 3. době (polotěžká). Ponecháme tedy v písničce pouze ty akordy, které se nachází na přízvučných dobách. Pokud je na přízvučné době stejný akord, znovu ho do not už nepíšeme (případ prvního taktu – C dur je na první i třetí době).

Zároveň platí, že pokud melodie vyžaduje změnu akordu, musíme použít nový akord i přesto, že nezazní na přízvučné době. Pokud jsme v lichém taktu, např. ve 3/4, přízvučná je pouze první doba. Může se ale stát, že melodie bude vyžadovat změnu akordu na druhé nebo na třetí době. Na konci tohoto článku budete mít možnost si to sami vyzkoušet. 🙂

Krok 3 – Jak vytvořit bohatší klavírní doprovod

Tento krok doporučuji zkušenějším hráčům. 🙂 Doprovod písničky samozřejmě můžeme obohatit a základní harmonickou kadenci rozšířit ještě o další akordy, například o akordy na vedlejších harmonických stupních nebo o mimotonální akordy. Tvorba takového doprovodu už vyžaduje větší zkušenosti.

Příklad z naší písničky: Pokud je v písničce místo s podobným sledem akordů, které doprovázejí podobný melodický průběh (typicky např. předvětí a závětí 😉 ), můžeme to zahrát pokaždé trochu jinak, aby to nebyla nuda.

Ve videu ukazuji možnost s použitím mimotonální dominanty ke II. stupni, tedy akordu A7 následovaným akordem d moll.

Tuto terminologii vyučuji již trochu zkušenější studenty např. v mém online kurzu pro mírně pokročilé. Pokud tomu zatím nerozumíte, máte možnost se to se mnou naučit. Brány kurzu pro mírně pokročilé otevřu již brzy a další běh bude startovat v lednu 2020.

Po natočení videa mě napadla ještě jedna varianta, protože když se v doprovodu objeví akord na II. stupni, obvykle po něm následuje dominanta, takže ještě o trochu logičtější sled akordů v doprovodu by vypadal následovně – změna je pouze přidání akordu G dur po akordu d moll.

Praxe je nejlepší učitel

Na doprovodech písní je krásné to, že ačkoli musíme následovat určitá pravidla, zároveň je nám ponechána i určitá míra svobody pro vlastní tvorbu a malou improvizaci. Nejlepším učitelem je ale vždycky praxe.

Pokud chcete, můžete si zdarma níže stáhnout pracovní listy, ve kterých si můžete sami vyzkoušet zharmonizovat další 2 lidové písničky. Moje navržené řešení je pak ke stažení níže.

ÚKOL PRO VÁS:

Zharmonizujte samostatně písničky Ach synku, synku a Princezna ze mlejna. 🙂

Pracovní list si stáhněte ZDE.

Návrh řešení pro vaši kontrolu si stáhněte ZDE.

Tip pro vás: Líbil se vám tento článek a hraní na klavír vás zajímá? 🙂 Ráda vám budu emailem pravidelně posílat klavírní inspiraci z mého webu.

Chci od Evy dostávat emaily!
Komentáře
Eva Lorenc