Když si vybíráte etudy, díky kterým chcete vyřešit něco pro vaši klavírní techniku, je potřeba se zaměřit nejen na to, aby skladba řešila ten konkrétní technický problém, ale i na to, aby e vám etuda líbila hudebně.
Strávíte spolu totiž zpravidla hodně času, několik týdnů nebo možná i měsíců, kdy budete etudu cvičit, učit se zvládnout daný technický problém. Proto je potřeba, abyste měli stále motivaci do cvičení a těšili se na skladbu, i když cvičení trvá delší dobu.
Album etud
V českém prostředí jsou velmi oblíbené sbírky etud, které nesou název Album etud a v 50. letech je sestavily autorky E. Kleinová, E. Müllerová a A. Fišerová. Vydává je nakladatelství Bärenreiter a je možné je zakoupit takřka na každém českém eshopu s klavírními notami. Album etud II si výhodně zakupte v knihkupectví Kosmas.
Albumů etud je celkem 5 a jsou seřazeny dle obtížnosti. Mezi začátečníky a mírně pokročilými pianisty jsou nejhranější první dva levely obtížností. Oba sešity etud obsahují okolo 35 kratších etud zaměřených na nejrůznější techniku.
Protože je vždycky lepší vybírat si novou etudu srdcem podle poslechu, nahrála jsem oba sešity etud. Nahrávky slouží jako pomůcka mým online studentům, kteří se mnou pracují v online kurzech a po absolvování kurzu je ráda nasměrovávám na jejich další cestu u klavíru. Ale i u klavírních pedagogů vzbudily moje nahrávky velký zájem, z čehož mám velkou radost. 🙂
Poslechněte si nahrávky všech etud!
Které etudy si vybrat ke cvičení?
Žádný pedagog jistě neočekává, že jeho žák si vezme sbírku 37 elementárních etud a naučí se je všechny, jednu po druhé. Bylo by to u trochu kontraproduktivní, protože ve výběru etud se jich na konkrétní technické problémy vždycky zaměřuje několik, takže by se žák spíš zdržel cvičením další etudy na stejný technický problém, místo aby se pustil do dalšího repertoáru.
Osobně ve výuce sbírku také používám Album etud. Mám za roky praxe vytipované etudy, které vím, že mým žákům dobře poslouží, hudebně se jim budou líbit a zároveň s nimi nemusíme strávit příliš času, vyřešíme rychle určitý technický problém a můžeme se pustit do nějaké krásné přednesové skladby.
Většinou s jedním žákem zahrajeme etud z alba za jeden školní rok jen několik, tak maximálně 2 až 4. Ráda repertoár kombinuji z různých zdrojů, nerada hraji s více žáky najednou stejnou skladbu a snažím se, aby repertoár byl pestrý nejen pro mé žáky, ale i pro mě.
I z toho důvodu skládám skladby pro své žáky i sama, protože mám ráda skladby, které nejsou tisíckrát oposlouchané nebo ohrané.
Výběr, který uvádím níže, je pouze orientační v tom, které etudy považuji za efektnívní vyřešení nějakého technického problému. Ale neberte to tak, že všechny tyto etudy hraji s jedním žákem, dokud je všechny nenacvičí. 😉
Vybírám je žákům podle jejich individuálních potřeb a také jejich nátury. Něžné romantické dívce vyberu etudu s pedálem, bouřlivému energickému klukovi zase něco údernějšího.
Nabízím vám tedy nyní svého průvodce Albem etud 2. Budu ráda, když mi do komentářů pod článek napíšete, jestli hrajete rádi stejné etudy nebo máte jiný výběr! 🙂
Etuda č. 7 - dvojhmaty, staccato
Tahle etuda je veselá, plná energie, má charakter polky a procvičíte na ní všemožné dvojhmaty ve staccatu – hlavně tercie, kvinty, sexty a v rozložení oktávy. Je tedy vhodná i pro menší ruku, protože u oktáv se nehrají oba tóny současně.
Ukázky jsem vybrala přímo ze svých stařičkých not Alba etud II, ze kterého jsem jako malá sama hrála. Takže jak vidíte, ani mě tato etuda neminula. 😉
Doporučuji cvičit portamento pro lepší upevnění dvojhmatů i prstokladů. Akcenty, které jsou psané, není třeba přehánět, slouží spíš ke zdůraznění těžké doby a pulzace.
Etudy č. 8 + 9 - rychlá technika
Tyhle dvě etudy tvoří pěkný páreček. Etuda pro pravou ruku se hraje pohodlněji, ta pro levou je méně příjemná do ruky. Obě jsou vyloženě technická cvičení, tolik „muziky“ v nich není. Dle mého názoru tedy není nutné zrovna tyto dvě vycvičovat dlouhé týdny do koncertní podoby, ale stačí přečíst text a tento typ techniky si vyzkoušet. Dát do tempa třeba jen kousek skladby.
V pravé ruce jde o hladké předání repetovaného tónu ze 4. prstu na 1. prst. Potom následují brilantní stupnice. V levačce se hodně pozornosti dostane 4. prstu, který bývá obvykle u začínajících pianistů slabší a méně poslušný. Tady hraje čtvrtý vždycky na dobu, takže má i hudební váhu a musí se zpevnit, hodně si popracuje.
Obě etudy se dají cvičit pomocí rytmizací nebo ve staccatu, které krásně aktivuje všechny prsty. Etudy podporují rozvoj drobné prstové techniky.
Etuda č. 12 - akordy
Tříhlasé akordy s obraty, to se hodí začínajícímu pianistovi pocvičit vždycky. 🙂 V etudě je potřeba zautomatizovat prstoklady v obratech, ať na ně hlava nemusí myslet. Staccata je potřeba hrát lehce s malým odskočením, a všechny ty navazující akordy na jeden pohyb – vedeme ruku pružným zápěstím. Když byste hráli každý akord na samostatný pohyb, tak se vám hra velmi rozkouskuje a nedostanete etudu do tempa.
Cvičit doporučuju v portamentu, tím se rukám lépe zafixuje „cestička“, kudy mají hrát.
Na mojí nahrávce jsem dodržela zápis hraní bez pedálu, ale velmi pěkně působí etuda i s obarvením basových tónů pedálem.
Etuda č. 16 - pedál
Pokud máte romantickou duši a hrajete rádi s pedálem, tahle etuda je pro vás jako dělaná. Je moc krásná, není obtížná na naučení a pocvičíte na ní rozložené akordy.
Etuda č. 17 - staccato, akordy
Tahle etuda od Czerného má tak mimořádně pozitivní náboj, že se pokaždé, když ji hraju, tak cítím, jako bych si dala něco sladkého nebo kafe a měla najednou spoustu energie.
Je převážně ve staccatu, v levé ruce pak pocvičíte tříhlasé akordy. Vzhledem k rychlejšímu tempu je vhodné hrát akordy levou tak, že zápěstí pruží a staccata jsou hrána s velmi malým odskokem. Volné pružení v zápěstí je podmínkou, aby ruka neztuhla.
Etuda č. 23 - ozdoby
Další etuda od Czerného, opět velmi povedená hudebně a hodně veselá. Tahle vám pomůže pocvičit ozdobu zvanou příraz. I přes větší technickou obtížnost v rámci tohoto Alba etud sedí velmi dobře do ruky.
Etuda č. 26 - rozdělení melodie mezi obě ruce
Veselá etuda, která není obtížná na naučení. Obtížnější je středová část, proto najdete v různých klavírních školách často jenom první část této skladby. Já mám nicméně ráda, když se etuda hraje celá, tak, jak byla zkomponovaná.
Etuda č. 31 - legato, rychlá technika
Etuda pokračuje variací pro levou ruku.
Etud na téma Paganiniho jsou v klavírním repertoáru mraky, od těch elementárních až po virtuózní. Izák Berkovič je jedním za autorů instruktivních přepisů melodií slavného houslisty pro klavír. Mistrovské etudy na Paganiniho téma psal třeba Ferenc Liszt.
Řekla bych, že v rámci sbírky Album etud je tohle etuda, kterou by si opravdu měl zahrát každý. Téma je tak slavné, že je vhodné, aby ho žáci znali. A zároveň je tak líbivé, že ho hrají rádi opravdu všichni.
Etuda č. 36 - ozdoby
Tuto etudu jsem hrála jako malá, dodnes si pamatuji, jak jsem poprvé cvičila ozdoby, které tu jsou – obaly. Obal se má hrát velmi zpěvně, legato, nebojte se ozdobu opravdu vykreslit. Nemusí být v této etudě ani hraná nijak rychle, stačí ji vnímat jako šestnáctinové hodnoty.
Ostatní etudy
To, že dávám přednost tomuto výběru neznamená, že ve sbírce nejsou hezké i další etudy! Při natáčení nahrávek celého alba se mi zejména zalíbily:
- č. 1 - jednoduchá a efektní etuda v d moll, kterou zvládnou i začínající hráči
- č. 3 - od Zdeňka Fibicha, moc pěkný rozhovor mezi rukama
- č. 11 - podobná jako č. 26, o kterém jsem psala výš
- č. 13 - hudebně krásná skladbička s pedálem
- č. 34 - hezky stylizovaná písnička Ach není tu, není
Závěrečné myšlenky
Ať už si vyberete na cvičení jakoukoli etudu, přeji vám, aby vás bavila. Věřím, že vás můj výběr etud inspiroval a že si s chutí poslechnete nahrávky všech etud.
Bylo pro mě moc prima nacvičit všechny etudy pro účely natáčení a ráda bych to doporučila všem pedagogům. Vždycky, když si přehraju celou sbírku skladeb, otevřou se mi nové obzory ohledně instruktivního repertoáru pro moje žáky a cítím, že pak dokážu lépe a cíleněji vybírat svým žákům repertoár.
Také díky tomu dokážu vybírat i jiné skladby, než které znám, které jsem mnohokrát zadávala nebo je sama hrála a to mě vždycky obohatí jak jako muzikanta, tak jako pedagožku.
Pokud si chcete poslechnout i moje nahrávky Alba etud 1, přejděte sem.
Jaké etuda z Alba etud jste hráli? Používáte tyto sbírky, hrajete z nich? Napište mi to do komentářů!
Jsem autorkou úspěšného eBooku Pohádkově snadné čtení not pro malé klavíristy a celé řady dalších praktických eBooků, které si ode mě můžete stáhnout zdarma.:-)
Více o mně se můžete dočíst ZDE >>
- Můj rok 2023 - 2.1.2024
- Fiktivní rozhovor: Wolfgang Amadeus Mozart očima Nannerl - 22.7.2023
- 9 nejkrásnějších klavírních filmových melodií - 4.7.2023